Tankesmedjan
Movium
Sök Mina sidor

Varde ljus – intryck från Nordisk Arkitekturforsknings symposium

Publicerad: måndag 15 december 2025

Pastellfärgade hus längs vattnet. Foto.
Med begreppet the Trondheim palette beskriver keynote-talaren Kine Angelo vid NTNU stadens särskilda sammansättning av färger, som präglas av traditionella pigmentval. Foto: Johan Wirdelöv

När årets symposium i Trondheim riktade fokus mot arkitekturens mest grundläggande byggstenar – ljus och färg – öppnades ett brett spektrum av perspektiv, från dygnsrytmer och rättvisefrågor till atmosfärer och 3D-printat porslin. Trots den stora variationen av forskning och uttryck lämnade symposiet deltagarna med en gemensam fråga: Vad hände med debatten? Läs mer i Johan Wirdelövs krönika.

De senaste åren har namnen på Nordisk Arkitekturforsknings symposier varit hyfsat abstrakta: Concepts of Transformation (2021); Creation of new knowledge (2023); The Death and Life of Great Nordic Landscapes (2024). När Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim är värd för symposiet 2025 har man i stället valt att vara mer konkret och riktat in sig på två av arkitekturens eviga grundvärden – ljus och färg.

Finns det egentligen så mycket att säga om ljus och färg? När symposiet annonserades hette det att ”whether consciously or not, architecture, landscapes, and urban design deal with light and colour by giving shape, form, and materiality to our lived environment.” En av utgångspunkterna har varit att ljus och färg inte beforskas tillräckligt i dag, och man vill med symposiet ge ett erkännande åt den stora spännvidd av frågor som berörs av ljus och färg.

Följaktligen framgår det av presentationerna att ljus och färg kan bära mening, hänga ihop med energi- och rättvisefrågor, påverka våra dygnsrytmer, skapa olika zoner i en bostad, bidra till hälsofrämjande miljöer, utgöra atmosfärer – bland annat. Ljus och färg kan också, som en av presentatörerna visar, undersökas genom 3D-printat porslin i olika formationer. Några uttryck som fastnar och som jag tar med hem som souvernirer är chromophobia, wildlife adapted illumination, neoliberal lighting och the Trondheim palette.

Även keynote-talarna demonstrerar en viss bredd genom att omfatta sociologi, konsthistoria och ett mer praktikorienterat perspektiv. På så sätt kan symposiets utgångspunkt sägas hålla måttet – spännvidden är större än jag hade väntat mig. Å andra sidan inträffar det att när symposiet ska avrundas i plenum ställer sig någon upp och intar rollen som ett slags välvillig djävulens advokat. Han frågar om symposiet, oavsett hur spännande undersökningar som presenterats, inte har saknat något av debatt och kontrovers. Har vi inte hållit med varandra lite väl mycket under dessa två dagar? Jag nickar. Där hittar vi kanske forskningens nästa lämpliga steg framåt.

Publikationer från symposiet Light and Colour in Architecture kommer framöver att ges ut som en del av Nordisk Arkitekturforsknings proceedings-serie. Skribenten är själv en del av Nordisk Arkitekturforskning.

JOHAN WIRDELÖV