Tid påverkar upplevelser av ljud i parker

Publicerad: måndag 16 september 2024

Marcus Hedblom. Porträttfoto.
Foto: Fredrik Funck

Marcus Hedblom, professor vid institutionen för Stad och Land på SLU har tillsammans med kollegorna Fang X, Qi Y, Gao T, Qiu L precis publicerat en studie om upplevelser av ljud i parker. De noterade att personer upplevde oljud starkare efter en stunds vistelse i parkerna men att detta upphörde efter en tid. – Det verkar finnas en ganska stark tidsaspekt till hur vi uppfattar ljud i parker, konstaterar Marcus.

Berätta vad er studie handlar om?
– Studien undersöker hur personer upplever olika typer av ljud i sex olika parker i staden Xi´an i Kina. Människor besöker parker av olika anledningar men en huvudsaklig anledning är att söka lugn, och då spelar det upplevda ljudet en stor roll. I tidigare studier har man oftast undersökt en specifik plats eller ett specifikt ljud. Vi vill istället studera hur olika platser i flera större parker upplevdes. Syftet med studien är att kunna ge råd åt personer som designar och sköter parker så att den upplevda ljudnivån upplevs som positiv.

Hur gick ni tillväga?
– Vi delade in parkerna i fem olika typer av miljöer. Dessa var grå ytor med väldigt lite grönt såsom buskar och träd, blå ytor med vatten och lite grönska, öppna gröna ytor med mindre än 10% grönt, delvis öppna ytor med 30-70% grönt och täta gröna ytor med mer än 70% grönt. Därefter tillfrågades personer på plats att fylla i en enkät. Totalt deltog 2000 personer i studien.

Vad har ni kommit fram till?
– Personer upplevde oljud starkare efter att man vistats cirka 30-60 minuter i parkerna men efter en timma uppfattades det inte som lika störande. Det verkar alltså finnas en ganska stark tidsaspekt till hur vi uppfattar ljud i parker. Vi tror att det kan ha att göra med att besökarna börjar att fokusera på andra saker än just ljuden efter längre vistelse på platsen, men det vet vi egentligen inget om och måste studeras vidare. Besökare uppmärksammade i hög utsträckning naturljud som fågelsång, prasslande löv och cykelljud samt musik under den första vistelsetimmen, men därefter uppmärksammades det inte lika mycket. Däremot var besökarna lika störda av mekaniska ljud under en vistelsetid i en park upp till tre timmar. Upplevelsen av ljud varierade stort med tiden en person var i ett område och även stor variation mellan olika typer av grönytor.

Vilka platser upplevdes mest positiva?
– De grå ytorna kopplades mest till upplevelser av störande ljud. Förvånande var att de blåa ytorna upplevdes som mest positiva trots att det inte var de tystaste. Gröna ytors ljudmiljöer uppskattades också i hög utsträckning.

Varför är er studie viktig?
– Det är viktigt att arbeta med ljudmiljön i de ytor som har väldigt lite eller ingen grönska – det som i studien var gråa. Ett förslag är tydligare integrera grönskan på dessa ytor, både i form av att minska asfalt och betong på marken genom att införa permeabla anläggningar som tillåter grönska mellan betongen och mer buskar och träd. I allmänhet måste större resurser läggas på de gröna ytorna och se till att det finns habitat av sådan kvalitet att fåglar väljer att vara där. Det är också viktigt att skapa ljudbarriärer för att skapa bättre upplevelsemiljöer för att stänga ute trafikbuller.

LINA BERGLUND-SNODGRASS

Marcus Hedblom är professor med inriktning mot landskapsförvaltning på Institutionen för stad och land, SLU i Ultuna. Läs mer om honom här: https://www.slu.se/om-slu/akademiska-hogtider/professorsinstallation/professorer-slu/professorer-2023/marcus-hedblom/

Läs studien i sin helhet här:
Xingyue Fang, Ying Qi, Marcus Hedblom, Tian Gao, Ling Qiu, Do soundscape perceptions vary over length of stay within urban parks?,Journal of Outdoor Recreation and Tourism, Volume 45, 2024, 100728, ISSN 2213-0780, https://doi.org/10.1016/j.jort.2023.100728 .