Moviums nya koordinator är på plats

Publicerad: måndag 14 oktober 2024

Ulrika Åkerlund. Porträttfoto.
Foto: Parvin Mazandarani

Ulrika Åkerlund har nu börjat som ny koordinator för barn- och ungafrågor på SLU Tankesmedjan Movium. Moviums Beatrice Sundberg haffar henne i korridoren för att höra vilka frågor hon tycker det är viktigt att börja jobba med.

Sedan den 1 oktober är du på plats på Movium i Alnarp. Vad gör du nu den första tiden?
– Jag håller på att orientera mig i SLU:s forskarvärld och Moviums breda verksamhet och sätter mig såklart in i vad min företrädare Lena Jungmark gjorde. Fokus nu den första tiden är att göra en omvärldsanalys, kartlägga vad som är på gång både inom praktik och forskning, vilka nätverk som finns, vad de arbetar med och ta fram en målbild och förslag på strategi för vad Movium ska bidra med och på vilket sätt.

Vad vill du fokusera på vad gäller barns och ungas utemiljöer?
– Frågorna om tillräckligt med plats för barn i städerna är fortfarande aktuell. Hur ska platser för barn och unga utformas, vad de ska ha för innehåll? En viktig fråga är hur vi kan dra nytta av städernas omställningsarbete med exempelvis klimatanpassning och hållbara transporter, för att utveckla barns och ungas utemiljöer. Naturbaserade lösningar för att reglera lokalklimat och ta hand om dagvatten kan ju också bli fantastiska lek -och vistelsemiljöer med många ekosystemtjänster om vi har med oss det perspektivet i planering, gestaltning och förvaltning. En annan viktig fråga är barns och ungas rörelsefrihet och tillgänglighet i staden.

Hur skiljer sig dagens lekplatser från de som fanns på 80-talet?
– Det finns två viktiga skillnader. Det ena handlar om lokaliseringen av dem, den andra om mängden. Då var lekmiljöerna placerade nära bostäderna så att barnen lätt kunde ta sig till dem på egen hand. Det fanns många närlekplatser som ofta var placerade i park- eller skogsmiljö med natur som kompletterade lekplatsens gungor och rutschkana. Idag är lekplatserna färre och strategiskt placerade i parker och nära skolor. Ofta har de karaktären av mer spektakulära utflyktsmål och mötesplatser. Det är inte alltid grönskan som är prioriterad. Krav på tillgänglighet och säkerhet genererar stor användning av prefabricerade lekredskap och gummiasfalt.

Du kommer att jobba parallellt på Boverket och Movium under hösten. Hur kommer tiden att fördelas?
– Jag kommer arbeta 60 procent på Movium och 40 procent på Boverket under hösten och sen, efter årsskiftet, kommer jag att arbeta 80 procent enbart på Movium.

Hur kommer det att påverka ditt arbete på Movium att du sedan tidigare har haft kontakt med Movium och forskare på SLU?
– Jag ser det som en stor fördel. Jag har ju jobbat mycket ihop med Movium och SLU:s forskare både inom frågor om barn och unga och andra frågor. Så det känns som att komma hem. Sedan är ju både Movium och forskningsmiljön gällande barn och unga under förändring. Nu är det ett generationsskifte på gång på SLU. Flera som har arbetat med frågorna länge går i pension de närmaste åren och det kommer nya doktorander som jag behöver knyta kontakt med.

Vad ska du arbeta mer med på Movium än barns och ungas utemiljöer?
– Jag kommer att jobba mycket med Moviums andra kärnfrågor, mycket med grönska i städerna, social hållbarhet och biologisk mångfald.

Vad har du jobbat med på Boverket tidigare och vad tar du med dig till Movium?
– Jag har jobbat mycket i samverkan med andra myndigheter och organisationer. Då har det handlat om alltifrån det strategiska arbetet med målsättningar och strategier till det praktiska arbetet i bland annat metodutveckling hur man jobbar med grönstrukturfrågor, ekosystemtjänster, folkhälsa, barns och ungas utemiljöer och hur framför allt plan- och bygglagen kan tolkas utifrån dessa aspekter.  Jag tar med mig regelverket som nu sitter i ryggraden och den politiska dimensionen av stadsutvecklingsfrågorna.

Hur tror du skillnaden blir att jobba på Movium?
– Jag tror att det kommer att finnas en ökad frihet. Mindre fokus på regelverk och mer på kunskap och faktisk handling med forskningen som en viktig utgångspunkt.

Vad ser du fram emot extra mycket med att börja arbeta på Movium?
– Jag tror att Movium har en viktig roll att spela i stadsutvecklingsfrågor. Det finns många som jobbar med hållbar stadsutveckling på olika sätt, men Movium har en särställning med sin kompetens och kärna i stadens mellanrum – de offentliga rummen som parkerna, torgen, gatorna, skolgårdarna och bostadsgårdarna.  Det är superviktigt att ha med sig den kunskapen och de perspektiven i den omställning samhället står inför. Så jag ser jättemycket fram emot att få jobba med det och vara med och utveckla det i Sverige.

Berättat för Beatrice Sundberg