Tankesmedjan
Movium
Sök Mina sidor

Förbättra offentliga miljöer med barnperspektiv som katalysator

Publicerad: fredag 5 december 2025

En grupp människor, framför dem ett barn som står i vad som ser ut som ett workshoparbete på golvet. Foto.
Philip är andra personen från vänster och Cristina den fjärde från vänster. Foto: privat

Studenter vid programmet Hållbar stadsutveckling har under ett studieutbyte besökt universitetet UC Louvain i Bryssel. Där samarbetade de tvärdisciplinärt med studenter från fem olika universitet och länder för att förbättra offentliga miljöer och minska bilberoendet.

Studieutbytet genomfördes inom ramen för ett så kallat Blended Intensive Program (BIP). Inledningsvis arbetade studenterna i grupper digitalt, för att senare träffas på plats i Bryssel och presentera sina förslag. SLU Tankesmedjan Movium har träffat statsvetaren Philip Longo och arkitekten Cristina Castañon, som båda läser Hållbar stadsutveckling och tog chansen att delta i utbytet.

Varför ville ni delta i detta?

Cristina: När jag gick igenom min portfolio insåg jag att mina mest kreativa förslag kom från min tid vid universitetet. Jag såg deltagandet i BIP som en möjlighet att arbeta projektbaserat i studio och samtidigt stärka min portfolio.

Philip: Till skillnad från många av mina studiekollegor på programmet Hållbar stadsutveckling har jag inte studerat stadsplanering tidigare. Jag tänkte att alla praktiska erfarenheter jag kan samla på mig är både spännande och relevanta inför framtiden.

Vilka frågor arbetade er tvärdisciplinära grupp med?

Philip: Vi fick själva välja en tematisk inriktning och blev indelade i tvärdisciplinära grupper med studenter från samtliga universitet. Cristina och jag valde samma tema: barnperspektiv.

Cristina: Den övergripande frågeställningen som styrde allas arbete var: ”Hur får vi mindre bilar i staden?”

Philip: Vi arbetade utifrån ett kritiskt och ifrågasättande perspektiv och ställde oss frågor som: Måste det verkligen finnas en bilväg här?

Vad kom ni fram till?

Philip: Våra analyser visade att flera urbana ytor behövde förbättras. Vi såg många platser som används sparsamt eller ”på fel sätt”. Vårt arbete resulterade i en modell med lekfulla inslag, särskilt kring platser med tydlig anknytning till barn, som skolgårdar.

Cristina: Vi använde barnperspektivet som en katalysator. Mycket av det som är bra för barn, som färre bilar på gatorna, är också bra för allmänheten.

Vilka är era största lärdomar?

Cristina: Tidsaspekten. Det tar tid att driva förändringsprocesser och utveckla nya idéer. Jag vill också lyfta vikten av välutvecklade deltagandeprocesser.

Philip: För mig var det mest lärorikt att få arbeta praktiskt med stadsplanering.

Vad vill ni arbeta med i framtiden?

Cristina: För mig vore det optimalt att arbeta i ett internationellt sammanhang och ständigt möta nya perspektiv. Samtidigt skulle jag gärna arbeta kommunalt, till exempel på Malmö stad.

Philip: Jag vill gärna arbeta med Malmös stadsutveckling, inom kommunal, privat eller idéburen sektor. Tematiskt är jag intresserad av hur vi kan arbeta med mobilitet, men jag har också fått ett ökat intresse för miljöer för barn.

MATILDA ALFENGÅRD

Studenter vid programmet Hållbar stadsutveckling erbjöds under hösten att delta i ett studieutbyte inom ramen för ett Blended Intensive Program (BIP) i Bryssel. UC Louvain stod värd för utbytet där studenter från fem olika universitet och länder bildade tvärdisciplinära grupper och samarbetade kring det övergripande temat: att förbättra offentliga miljöer och minska bilberoendet. Under fyra veckor arbetade studenterna digitalt med att samla in material till en förstudie. Syftet var att identifiera platser i Bryssel att arbeta med utifrån temat. Utbytet avslutades med en veckas arbete på plats i Bryssel, där studenterna genomförde fältstudier och presenterade sina förslag i form av en utställning.