Dags för ett lyft för plantskolefrågorna!

Publicerad: torsdag 2 maj 2024

Helena Jauhiainen bland buxbomsplantor. Foto.
Foto: Maria Grymer

Vilka frågor är just nu i fokus för Moviums olika partners? Det vill vi veta! Harald Klein knackar på hos Splendor Plant, en av våra nya partners.

Hej Helena Jauhiainen! Du är hortonom på Splendor Plant, som är nybliven Movium Partner. Vilken fråga har ni i fokus just nu?
–Just nu råder det högsäsong på plantskolan, och alla gör sitt yttersta för att vi ska kunna leverera så mycket växter vi kan till våra kunder. Vårsäsongen är alltid intensiv och det är viktigt att alla avdelningar på plantskolan, från odling och orderplock, till inköp, försäljning och logistik, arbetar effektivt och i samspel med varandra. Det måste vara ett väloljat maskineri för att allt ska flyta på.

Har du själv något speciellt fokus?
–Ja, personligen försöker jag alltid att hålla koll på våra nya växtintroduktioner, för att se hur det går för dem under säsongen. Finns det ett intresse för de nya sorterna och blir de väl emottagna av våra kunder? Producerar vi rätt mängd eller behövs det fler eller färre?

Varför är det viktigt?
– Splendor Plant har alltid intresserat sig för nya sorter och varit duktig på att lansera nyheter. Men det ligger en hel del arbete bakom – vi vill inte presentera nya växter bara för nyhetens skull. De bästa introduktionerna är de växter som det i förväg finns ett intresse för och ett behov av på marknaden. Det kan både vara nya arter och sorter, men även selektioner och förbättringar av äldre material. Vi försöker göra noggranna val och jämföra sorter i förväg genom provodling på plantskolan. Vi är även försöksvärd för E-planta och deltar aktivt i deras arbete att ta fram friska och härdiga nya växter som fyller en tydlig funktion i planteringar. Det är viktigt att vi gör ett bra förarbete. Svenska växtanvändare är ganska traditionella i sina val - med all rätt! Om man lägger tid och pengar på ett större projekt, vill man vara säker på att växterna trivs, växer och etablerar sig. Man vill helt enkelt använda sig av säkra kort. Då är det viktigt för oss att känna växtmaterialet vi producerar så att vi kan motivera varför man ska byta till en nyare sort.

Hur planerar ni att fortsätta?
– Vi kommer att fortsätta med våra provodlingar på plantskolan men det senaste året har vi även involverat våra kunder i utvärderingsarbetet av nya sorter. Det har till exempel varit ett stort intresse för de buxbomssorter som är resistenta mot buxbomssot. Men vi har inte haft kunskap om härdigheten på sorterna, utan bara kunnat göra gissningar. I höstas skickade vi därför ut provplantor till en lång rad kunder, flera kyrkogårdar och Garden Center, för att tillsammans med dem kunna göra härdighetsbedömningar. De flesta av dem ligger i Skåne, men några plantor är skickade så långt norrut som till zon 6. Det har varit ett väldigt givande samarbete med våra kunder hittills och vi kan absolut tänka oss att göra liknande projekt i framtiden.

Vad hoppas du på gällande samarbetet med Movium och SLU?
– Vi hoppas att vår satsning på att bli Movium Partner bland annat ska ge oss möjlighet att lyfta plantskolefrågor inom universitetet. Väldigt länge var plantskoleproduktion inte något som SLU verkade prioritera, varken med kurser i ämnet eller någon forskning i frågan. Detta trots att svensk plantskolenäring har stor ekonomisk omsättning och sysselsätter många trädgårdsutbildade. Nu ser vi till vår glädje att detta håller på att ändras till det positiva, med mycket intressant forskningsmaterial som vi gärna vill ta del av och vara med och medverka till.

Berättat för Harald Klein

Bli Movium Partner!
Vill du också bli Movium Partner? Grunden i SLU Tankesmedjan Moviums partnerskap (kallat Movium Partnerskap) är samverkan mellan Moviums partners och SLU. Som Movium Partner får du ta del av alla SLU Tankesmedjan Moviums tjänster och publikationer, ingå i samverkansprojekt, söka aktivitetsmedel samt få hjälp och ta del av kunskap på en mängd sätt.

Läs mer om våra erbjudanden!